Vanaf december 2026 zou de grensoverschrijdende regionale sneltrein RE 13 tussen Nederland en Duitsland doorrijden naar Eindhoven.

Reizigers zouden dan rechtstreeks van Hamm via Wuppertal, Düsseldorf, Mönchengladbach en Venlo naar Eindhoven kunnen reizen zonder overstappen. De Rijn-Ruhr Vereniging (VRR) werkte samen met het Openbaar Vervoerbedrijf Westfalen-Lippe (NWL), het Ministerie van Infrastructuur en Waterbeheer (IenW) en de Provincie Noord-Brabant sinds 2016 aan de realisatie van deze internationale spoorverbinding.

Helaas kan de verbinding naar Eindhoven niet volgens planning worden gerealiseerd. Dit komt voornamelijk door vertragingen in de levering van de treinen. Tegelijkertijd lopen ook noodzakelijke werkzaamheden in en rond station Venlo vertraging op.

De bestelde FLIRT3XL-multisysteemtreinen van Stadler moeten zowel op de Duitse als de Nederlandse infrastructuur kunnen rijden. Zonder deze treinen is een continue internationale dienst onmogelijk – en juist deze treinen ontbreken. Daardoor rijdt de RE 13 gedurende een overgangsperiode alleen tussen Hamm en Venlo.

VRR en NWL aan de Duitse kant, evenals IenW en de provincie Noord-Brabant aan de Nederlandse kant, blijven intensief samenwerken om de internationale verbinding zo snel mogelijk te realiseren. Oliver Wittke van VRR: “Alle deelnemende instellingen staan ​​in nauw contact om de best mogelijke oplossing te vinden voor reizigers aan beide zijden van de grens. We streven gezamenlijk naar het doel om deze belangrijke internationale verbinding zo snel mogelijk werkelijkheid te laten worden”.